De kosten van autobezit gaan verder dan de aanschaf: brandstofverbruik,
verzekeringen en onderhoud bepalen ook hoeveel je gemiddeld kwijt bent aan
een auto.
Weekblad The Economist onderzocht hoe het zit met de kosten van autobezit in
veertien steden in de wereld, waaronder Amsterdam. Daaruit rolde het
onderstaande grafiekje. Amsterdam zit op dit lijstje in de middenmoot,
duurder dan onder meer Londen en Parijs, maar goedkoper dan steden als
Shanghai en en Rome. Hoe zit dat precies?
Bron: The
Economist
Uitgangspunt is de prijs van een ‘gezinswagen’ in 2010, waarbij The Economist
een gemidddelde van duurdere en goedkopere merken heeft genomen. Vervolgens
is gekeken wat over een periode van drie jaar de kosten van
brandstofverbruik waren bij een kilometerafstand van 16.100 km per jaar, de
bijkomende wegenbelasting, verzekeringskosten en kosten van onderhoud.
Totale kosten in Amsterdam gedaald
De prijzen zijn gerekend in dollars, waarbij Amsterdam over de
driejaarsperiode op ruim 50 duizend dollar uitkomt, maar hierbij is de
dollarprijs gecorrigeerd voor koopkrachteffecten. Er is dus gekeken hoe duur
goederen en diensten zijn in een land in verhouding tot het inkomen. Dit op
basis van de zogenoemde koopkrachtpariteit.
Hierdoor zijn de relatieve kosten van autobezit in bijvoorbeeld het Indiase
New Delhi hoger dan in westerse steden als Parijs en New York.
The Economist heeft de kosten van autobezit over de periode 2010 tot en met
2012 ook nog vergeleken met de jaren 2005-2007. Dan blijkt dat bijvoorbeeld
in Amsterdam, ondanks de gestegen brandstofprijzen, de totale kosten van
autobezit met meer dan 10 procent zijn gedaald. Belangrijkste reden: auto's
zijn door de crisis goedkoper geworden in de aanschaf.
Lees ook:
altijd de bijtelling
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl